Treningstips: Sterk i trærne – trening med egen kroppsvekt

Hengende opptrekk

TRENING MED EGEN KROPPSVEKT – LEK DEG I TRÆRNE

Trening med egen kroppsvekt er bra både for balanse og kroppsbeherskelse. Det er dessuten gjennomførbart stort sett over alt, og stadig flere oppsøker denne treningsformen. Å trene utendørs gir rom for store variasjonsmuligheter og terskelen for å komme seg på trening vil for mange oppleves som lavere når økta starter rett utenfor døra. Hva med å titte etter en grein i passende høyde neste gang du er på tur i skogen?

Hengende opptrekk

Dette er en av de beste øvelsene for å styrke ryggmuskulaturen. Hovedforskjellen på grepene er at ved underhåndsgrep (chinup) aktiveres bryst og biceps i større grad, mens med overhåndsgrep (pullups) aktiveres trapezius mer. Uansett er begge versjonen gode, så varier gjerne! Det kan ta tid å klare frie kroppshevninger, start derfor gjerne med å hoppe opp over grenen og senke deg rolig ned igjen.

Hengende benhev

Løft bena så høyt du klarer. Start med bøyde knær om det er tungt med strake. Om du vil ha en enda tyngre versjon, kan du gjøre «vindusviskeren» som du ser til høyre. Da samler du bena og roterer hofta fra side til side.

Bildene er hentet fra boka TREN UTE av Kristin Granum Rosebø.

-50%

Bladet «Kondis» har anmeldt boka og skriver blant annet:

Etter en innledning med litt oppmuntrende og generelle råd, starter bokas første kapittel med «Oppvarming» og fortsetter videre kapittel for kapittel med en enorm mengde øvelser oppdelt etter tema og øvelsestyper. Øvelsene tar for seg hele kroppen og inkluderer alt fra styrke, spenst og smidighet til bevegelse, koordinasjon og også noen øvelser for oss «kondisjonister». Alle øvelsene gjøres utendørs og de fleste uten hjelpemidler. Bokas store styrke er at alle øvelsene er nøye beskrevet og rikt illustrert med bilder tatt i naturskjønne omgivelser. I tillegg avslutter forfatteren hvert kapittel med en illustrert oversikt over kapittelets øvelser. Denne oversikten kan du ta et bilde av med mobiltelefonene din og ha med deg som huskehjelp når du er ute og trener.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.